Hvad kigger du efter, når du er ude for at købe en bil? For mange handler det om at finde en bil, der kommunikerer noget ud, omkring ejerens personlighed. Du kan nu nok danne dig forestillinger omkring, hvordan ejeren af en bil er, hvis du ser en splinterny sportsvogn: det er helt naturligt at vi benytter det ydre – hvad end det er en persons påklædning eller bil – som et spejl ind i deres sjæl. Nogle vil kalde det overfladisk, mens andre bare vil erkende, at der er en sammenhæng imellem hvad vi vælger at omramme os, og hvad der er indeni os.
Uanset hvad der er rigtigt, så er faktum, at nogle mennesker vil læse noget ud fra hvilken bil du kører rundt i. Så det kan godt betale sig, at lægge nogle tanker i, at vælge den rigtige. Folks førstehåndsindtryk af dig bliver dannet lynhurtigt, og det kan være en meget lang proces, at gøre op for det. Så du må gøre det til dit eget ansvar, at køre rundt i en bil, der præsenterer dig på den mest nøjagtige måde.
Nogle ting er nemme at kommunikere med sit bilvalg, men hvad gør man, hvis man gerne vil kommunikere autoritet? Hvis man er en person der hviler i sig selv, godt ved hvor man vil hen, og ikke er bange for at sætte folk i arbejde, for at nå sine mål? Det var en situation en af vores branding klienter for nyligt kontaktede os omkring. Han følte at en Ferrari ville kommunikere “jeg er min egen herre”, men på en lidt for ung og blærerøvs-agtig måde. En familiebil ville være afslappet og vise noget omkring hans familie-mæssige værdier, men den er lige lidt for afslappet, og viser ikke hvor meget han brænder for sine mål. Vi lagde hjernerne i blød, og nåede frem til noget interessant: det var ikke bilmærket, der var kernen her. Det var alderen på bilen!
Brugte biler har en vis charme, i hvert fald hvis man vælger de rigtige. Når du kører rundt i en nøje udvalgt brugt bil – gerne en model der ikke sælges længere – så kommunikerer du, at du har smag, og at du er villig til at arbejde for, at få din smag opfyldt. Du kommunikerer at du ved, at nyt ikke altid er bedre: og med biler, er det specielt sandt. Samtidig er der noget pragmatisk bag valget: en klog mand, der har styr på sit liv og ikke behøver vise sig frem, kunne aldrig finde på at betale ekstra for en “ny” bil, der så mister en stor del af sin værdi så snart den triller over kantstenen hos forhandleren. Den nøje udvalgte brugtbil er altså kernen til, at kommunikere autoritet.