Har du nogensinde hørt om den såkaldte ”cola krig”? Det foregik – og foregår egentligt stadig – i mange år, og primært imellem Coca Cola selskabet og Pepsi. De to store producenter af Cola har længe kæmpet om kunderne, og har bekriget hinanden på mange forskellige måder. Der har været mange forskellige kreative reklamer, hvor de har forsøgt at tegne sig selv pænere op end konkurrenten.
En af de mest gennemtænkte reklamer fra Pepsi’s side, må siges at være deres ”smags udfordring”-konkurrence. Her rejste de rundt og lod forskellige folk blindsmage de to forskellige slags cola – den ene fra Coca Cola og den anden fra Pepsi. Dem der smagte på det var ganske almindelige mennesker, og de kunne ikke se på koppen eller noget som helst andet, hvad der var hvad. De smagte så et lille glas af hver, og stemte så på den, de bedst kunne lide smagen af. Her viste det sig, at de fleste faktisk foretrak smagen af Pepsi over smagen af Coca Cola!
Coca Cola var ellers den mest solgte Cola på det tidspunkt. Det var en genial måde at fremvise, at Coca Cola’s success handlede mere om deres stærke branding og folks personlige associationer med Coca Cola’s farver og markedsføringsbudskaber, end det havde at gøre med et produkt der reelt var bedre. Når vi køber en cola, så gør vi det ikke bare for at få den bedste smag – men på baggrund af alle vores erfaringer og associationer med mærket på den cola vi køber.
Den samme fælde kan vi falde i med alt muligt andet vi kan købe. Hvis du eksempelvis skal køb kontorstol, så vil du næsten med sikkerhed have nogle irrationelle præferencer baseret på reklamer du ubevidst har absorberet fra de forskellige producenter af kontorstole. Hvis du ønsker at få den bedste kontorstol for pengene, så kan det altså godt betale sig at ignorere mærket. Selvfølgeligt er der noget sikkerhed at finde i de store mærker, men jeg anbefaler at du kun bruger det til at finde en 5-6 kandidater. Derefter bør du fjerne mærket fra din liste over muligheder, og så læse op på specifikationerne og anmeldelserne, uden at tænke på hvem der har produceret stolen. På den måde kan du nemlig vælge den stol der bedst dækker dine behov, frem for den stol der bedst har kunnet fortælle en historie igennem deres markedsføring, som tiltaler dig.
Det er faktisk hårdt arbejde at agere rationelt. Vores hjerner er nemlig designet til at tage en masse genveje, og det er noget som reklame bureauerne hele tiden arbejder på at udnytte. Heldigvis kan vi dog selv tage nogle skridt for at undgå reklamernes indflydelse og i stedet arbejde systematisk på at vælge det bedste produkt til vores situation og behov.