Det er måske en anelse ironisk, at de lærere, der har kæmpet i årevis med at få elevernes opmærksomhed væk fra telefonerne, og op på tavlen, nu står overfor en fremtid, hvor de bliver udskiftet med selv samme telefoner. Det er dog den endelige konsekvens af de teknologiske fremskridt vi ser i e-learning, og det er faktisk en god ting!
Den store udfordring med, at bruge telefonen som læringsværktøj er, at den er fyldt med distraktioner. Det er svært at holde fokus på brøkregning, når der dukker en notifikation op om, at man har fået en besked fra kæresten eller en god ven. Hvem kan få sig selv til at åbne undervisningsmaterialet om Gorm den Gamle, når ikonet til Angry Birds spillet ligger lige ved siden af? Det er den største kritik – og måske det sidste der står i vejen for total udskiftelse af de traditionelle undervisere. Men mange argumenterer for, at det ikke er meget forskelligt fra, hvordan verden ser ud lige nu.
I klasseværelset er der også masser af distraktioner. Specielt i folkeskolen, er de unge meget optagede af sociale spil og roller. Det kan være direkte pinligt at kende svaret på et spørgsmål som læreren stiller, fordi den umodne sociale kultur markerer folk som “nørder”. Det er derimod “sejt” at skabe forstyrrelser i klasseværelset, eller udfordre lærerene så de bliver mentalt pressede og måske endda må opgive deres karriere. Det er selvfølgeligt langt fra alle skoler, der fungerer sådan: men uanset hvor man studerer, så foregår der mange andre ting i løbet af en undervisningstime, end ren læring.
Hvis de unge er i stand til at abstrahere fra disse distraktioner i den virkelige verden, så må vi også stole på, at de kan gøre det samme på deres telefoner. Selv hvis det ikke er tilfældet, så er det bare en ny problemstilling der skal løses: der er ingen grund til, ikke at benytte os af den nye teknologi, bare fordi der følger visse udfordringer med. Faktum er, at læring via mobile enheder åbner op for ufatteligt mange muligheder. Det betyder at folk kan lære, uanset hvor de er i verden. Selv i de fattige dele af verden, har folk en smartphone: det kan derimod være umuligt at få råd til at sende børnene i skole (grundet transport eller de direkte udgifter til undervisningen).
I Danmark giver det også nye muligheder, specielt for folk, der allerede er kommet på arbejdsmarkedet. Man er ikke længere nødt til at skære ned på arbejdstimerne for, at kunne få plads til efteruddannelse: den store fleksibilitet i eLearning åbner døren for, at det kan klares sideløbende med ens eksisterende liv. Vi går altså en lys fremtid i møde, og må blot acceptere, at der altid følger nogle udfordringer med, når vi gør noget nyt. Når vi klarer de udfordringer, står vi stærkere end nogensinde før.